Is joggen goed als je wil afslanken?
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 januari 2016 

Is joggen goed als je wil afslanken?

Veel mensen die willen afvallen beginnen zonder veel nadenken met joggen, maar dat is vaak riskant. Het probleem met joggen is dat je snel een blessure oploopt.

Mensen met overgewicht hebben hier zeker snel last van.

Bovendien verbrand je als beginner relatief weinig vet door hard te lopen.

Krachttraining daarentegen is veel effectiever bij aanvang van je nieuwe goede voornemens om terug gezond en fit te worden.

De schokken die je lichaam moet opvangen elke keer dat je de grond raakt zijn erg belastend.

Je enkels, knieën en je heupen vangen deze schokken op en als je lichaam dat niet gewend is, kun je erg snel te maken krijgen met overbelasting.

Als dit eenmaal gebeurdt heeft je lichaam een lang herstel nodig.

Het duurt vaak weken voordat je weer kan sporten en dat werkt vaak demotiverend.

De kans dat je het sporten daarna weer oppakt wordt daardoor kleiner.

Joggen én krachttraining – combineer beide!

Beter is om te beginnen met het versterken van je spieren.

Dit kun je doen met spierversterkende oefeningen of krachttraining.

Het voordeel hiervan is dat je hartslag niet te hoog is waardoor je sneller vet verbrandt in plaats van koolhydraten. Ook conditioneel word je daardoor beter.

Een ander voordeel van krachttraining is dat je meer spiermassa krijgt. Spiermassa heeft energie nodig gedurende de hele dag. Je verbranding is dus niet alleen tijdens de training hoger, maar ook de dagen na de training verbrand je meer.

De beste manier is om na je krachttraining 15 tot 30 minuten nog wat cardiotraining te doen. Weliswaar met een lage hartslag zodat je niet je spiermassa verbrandt, maar om nog extra vet te verbranden.

Die methode passen we ook steeds toe in onze werkwijze bij B-Well.

Omdat nagenoeg iedereen te kampen heeft met een gebrek aan tijd opteren we voor de versterking van de spieren voor PowerPlate.

Niet enkel voor de tijdswinst, maar ook voor de vele andere positieve effecten op het lichaam zoals het verstevigen van de botten, het verminderen van cellulite, de invloed op aderverkalking, …

Na een complete workout van 20 minuten waarin we benen, buik, rug en armen aan bod laten komen, gaan we verder met de conditietraining.

Daarvoor hebben we allerlei verschillende cardiotoestellen die allemaal zeer weinig impact hebben op de gewrichten.

Zo loop je minder kans op blessures en kun je je lichaam laten wennen aan een inspanning. Dit zorgt er mede voor dat je sneller kunt beginnen met hardlopen. Het risico op blessures is dan vele malen kleiner!

Vaak willen mensen die net starten er fanatiek tegenaan en meteen langer dan een uur trainen. Dat is echt totaal niet nodig om resultaat te bereiken.

Sterker nog, als je niet oppast ga je juist je spieren verbranden en is het effect zelfs negatief. Geef je lichaam de nodige rust als je start met sporten.

Als je te weinig tijd hebt en je zou moet kiezen tussen cardio- of krachttraining, wat is dan de beste keuze? Je leest het hier.

Als je niet goed weet waar je moet beginnen, geef je ons maar een seintje!

Vragen of interesse?

Vond u dit artikel interessant en heeft het u geholpen?

Deel dan dit artikel met uw netwerk aub!

Heeft u nog verdere vragen?

Neem vrijblijvend contact met ons op via 03/295.82.89  of info@bwell.be.

Wij helpen u graag verder!

Blijf op de hoogte

Wilt u meer van dit soort artikels lezen?

Klik op de knop hieronder om u in te schrijven voor onze gratis nieuwsbrief.

U ontvangt dan regelmatig onze laatste artikels in uw mailbox.

Blijf je graag op de hoogte met onze nieuwsbrief ?

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !

Koekje erbij?