Sportdrank, wanneer wel en wanneer niet gebruiken?
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 januari 2016 

Sportdrank, wanneer wel en wanneer niet gebruiken?

sportdrankEen sportdrank is niet altijd zo goed als we denken.

Soms is het zeer nuttig en veel drinken tijdens het sporten is erg belangrijk. Je verliest veel vocht tijdens het sporten wat aangevuld moet worden.

Helaas krijg ik regelmatig klanten bij mij die aangegeven enkele kilo’s te willen kwijtspelen, maar die dan wel een sportdrank bij zoals AA Orange of Aquarius bijhebben.

Ik begrijp het uiteraard wel. Bekende (slanke) topsporters drinken het, ze verkopen het in elk fitnesscentrum en het komt op TV.

We zouden ondertussen toch echt al wel moeten weten dat het niet altijd waar is wat ze vertellen op TV…

Een sportdrank kan zeker handig zijn voor de duursporters.

Ze hebben een grote hoeveelheid suiker om de glycogeenreserves te sparen en de glucosespiegel van het bloed op peil te houden.

Dat is zeer belangrijk omdat glycogeen en glucose de belangrijkste energieleveranciers zijn.

Sportdrank en afslanken gaan niet samen

Om af te vallen en effectief het lichaam aan het werk zetten om vet te gaan verbranden zullen eerst de hoeveelheid suikers in het lichaam eruit moeten.

Met een sportdrankje voorzie je het lichaam bij elke slok opnieuw van een hoeveelheid suiker zodat het in principe oneindig door kan gaan met suiker verbranden zonder over te schakelen op de vetverbranding.

Welke sportdrank moet ik drinken?

  • Sport je minder dan een uur op gemiddelde intensiteit?

Neem dan een hypotone sportdrank (-4 gram suiker/100ml)

bv.  water

  • Sport je langer dan een uur op een gemiddelde intensiteit?

Start dan met hypotone sportdrank maar ga naar ongeveer een uur over op een isotone sportdrank (tussen 4 en 8gram suiker/100ml)

bv.  AA en Aquarius.

  • Doe je aan (halve) marathons of wielrennen?

Voorzie je van hypotone en hypertone sportdranken (+ 8 gram suiker/100ml)

bv. AA High Energy, Redbull of Extran.

Sportdrank en afvallen

Afvallen en sportdrank? Niet doen!

Bij een uur matig intensief sporten zal het lichaam niet uitdrogen of energie tekort komen.

Neem een flesje water mee en je hebt er meer dan genoeg aan.

(Hetzelfde verhaal is trouwens geldig voor het gebruik van energierepen.)

 

Vragen of interesse?

Vond u dit artikel interessant en heeft het u geholpen?

Deel dan dit artikel met uw netwerk aub!

Heeft u nog verdere vragen?

Neem vrijblijvend contact met ons op via 03/295.82.89 of info@bwell.be.

Wij helpen u graag verder!

Blijf op de hoogte

Wilt u meer van dit soort artikels lezen?

Klik op de knop hieronder om u in te schrijven voor onze gratis nieuwsbrief.

U ontvangt dan regelmatig onze laatste artikels in uw mailbox.

Blijf je graag op de hoogte met onze nieuwsbrief ?

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !

Koekje erbij?