Pre ski training bij B-Well - geniet van je wintervakantie
11 december 2016 

Pre ski training

pre-ski-trainingVoor velen is het al aftellen naar de komende skivakantie.

Door je goed voor te bereiden op wintersport verklein je de kans op vervelende blessures.

Naast dat het veiliger is voor jou en anderen beleef je ook veel meer plezier aan je wintersport als je fit van start gaat.

Natuurlijk gaan een aantal oefeningen er niet direct voor zorgen dat je gelijk met gemak de rode of zwarte pist afknalt, maar een aantal weken trainen kunnen je wintersport een stuk aangenamer maken.

Tijdens het skiën spreken we vaak spieren aan die gedurende de rest van het jaar nagenoeg niet gebruikt worden.

Skischoenen dwingen u bv. in een stand waarbij de hielen iets hoger staan dan de tenen.

U moet dus door de knieën buigen om het evenwicht te bewaren.

De spieren aan de voorzijde van het onderbeen worden daarbij nagenoeg voortdurend belast.

Dat die belasting snel tot vermoeide spieren en een groter ongevallenrisico leidt, hoeft geen uitleg.

 

Begin op tijd!

Wacht niet tot de laatste week om je voor te bereiden.

Als je echt goed voorbereid van start wilt gaan, begin je ongeveer zes weken en het liefst twee maanden voor je gaat skieen.

Het is belangrijk om op tijd te beginnen om de spieren te laten wennen aan specifieke bewegingen.

Stel je eens voor dat je op het laatste moment met enorm spierpijn richting Oostenrijk afreist omdat je veel te zwaar hebt gesquat. Dit wil je niet…

 

Welke oefeningen zijn goed voor skiën?

Ik heb dit opgedeeld in drie belangrijke onderdelen:

Uithoudingsvermogen

Je uithoudingsvermogen is bepalend voor hoe lang jij op de piste kan blijven.

Alhoewel een helling afglijden niet zwaar belastend is voor hart en ademhaling, blijft skiën toch een sport die aardig wat uithouding vereist, zeker als u een hele dag bezig wil blijven.

De meeste ongevallen op de piste doen zich trouwens voor tijdens de namiddag, vooral door de vermoeidheid.

Vermoeidheid is een verraderlijk en vermindert de concentratie.

Denkprocessen verlopen trager en u reageert minder alert op wat er rondom gebeurt.

Het vermindert de samenwerking tussen oog en ledematen en verstoort de controle over uw bewegingen.

Bovendien zijn vermoeide spieren soms niet eens meer tot reactie in staat.

Tegen vermoeidheid kan u zich wapenen door aan uithoudingstraining te doen.

Stabiliteitsoefeningen

Het is belangrijk om aan je “core” en algehele mobiliteit te werken door diepliggende spieren te trainen.

Hierdoor ben je beter in staat om snel te corrigeren bij balansverstoringen tijdens de afdaling.

Goede oefeningen voor je core en stabiliteit zijn:

Explosiviteitsoefeningen

Verder is belangrijk om aan je explosiviteit en weerstand te werken omdat hiermee je beenspieren sterker worden en je daardoor beter in staat bent om klappen op te vangen.

Pre ski Training @ B-Well

Veel mensen lukt het niet om op zichzelf met een zekere regelmaat te trainen.

Na een enthousiast begin, schakelen ze snel over op een lager tempo om wat later helemaal stil te vallen.

Eens in de bergen beseffen ze echter dat ze toch beter wat meer getraind hadden.

Voor deze groep kunnen we een goede uitkomst bieden.

Door de regelmaat, de correcte uitvoering van de oefeningen en de begeleiding, kunnen we uw uithouding vaak op korte tijd aanzienlijk verbeteren, alsook om wat extra spierkracht op te bouwen die je op de hellingen goed zal kunnen gebruiken.

Bel voor een gratis trainingssessie naar 03/295.82.89 en ik zorg dat u van uw wintervakantie kan genieten!

Vragen of interesse?

Vond u dit artikel interessant en heeft het u geholpen?

Deel dan dit artikel met uw netwerk aub!

Blijf op de hoogte

Wilt u meer van dit soort artikels lezen?

Klik op de knop hieronder om u in te schrijven voor onze gratis nieuwsbrief.

U ontvangt dan regelmatig onze laatste artikels in uw mailbox.

Blijf je graag op de hoogte met onze nieuwsbrief ?

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !

Koekje erbij?