04 januari 2019 

Kan Power Plate® schadelijk zijn voor je lichaam?

Gelukkig zijn de meeste mensen ondertussen overtuigd dat er helemaal niets mis is met acceleratietraining.

Men dient uiteraard wel een aantal regels te respecteren.

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen en is uitstekend uitgerust om trillingen waarmee ons lichaam in het dagelijkse leven te maken krijgt, te absorberen.

Wel is het zo dat de blootstelling aan mechanische trillingen door de sterk ontwikkelde mechanisering in de laatste eeuwen sterk is toegenomen.

Via de stoel of de vloer worden veel trillingen overgebracht op bestuurders van heftrucks, vrachtwagenchauffeurs, wegenwerkers en helikopterpiloten.

Deze klachten, die zich na langdurige blootstelling aan trillingen hoofdzakelijk manifesteren in de gewrichten en de wervelkolom, zorgen voor enorme problemen.

Er zijn een aantal essentiële verschillen.

  • Bij uw training op de Power Plate® gaat u op een actieve manier met trillingen om.
  • De trilling worden bij Power Plate® opgevangen in de spieren en niet in de gewrichten.
  • Ook de component “tijd” speelt een belangrijke rol. De totale tijdsduur van een vibratie-training waarbij ons lichaam aan trillingen wordt blootgesteld is niet te vergelijken met de totale tijdsduur waaraan mensen tijdens verscheidene werkzaamheden worden blootgesteld.

De Power Plate® voldoet aan de I.S.O. normering die geldt voor vibratie bij industrieel gebruik, mits er niet langer dan 2 uur per dag wordt getrild.

Overigens lijkt het niet zinvol langer dan 20 minuten of meer dan 3 à 4 per week te trainen.

Wanneer u de Power Plate® gebruikt conform de instructies en adviezen en onder goede begeleiding is acceleratietraining een trainingsvorm die vele malen veiliger is dan enige andere sport of trainingsactiviteit.

Power Plate® maakt gebruik van een harmonisch bewegingspatroon, wat ervoor zorgt dat de beweging constant en soepel varieert in zowel de hoogte als de afstand.

Dit is noodzakelijk om een gecontroleerde reflex tot stand te brengen, die er op zijn beurt weer voor gaat zorgen dat u een maximaal aan spiervezels zal rekruteren.

Bij niet harmonische bewegingen, zoals het werken met een drilboor, het rijden met een koersfiets op kasseiwegen,… zal uw lichaam eerder een ongecontroleerde reflex maken, wat ervoor kan zorgen dat u de gewrichten en botten eerder gaat blokkeren dan de omhangende spieren gaat gebruiken.

Op langere termijn kunnen deze ongecontroleerde acties vaak leiden tot ontstekingen en klachten op een medisch vlak.

Vragen of interesse?

Vond u dit artikel interessant en heeft het u geholpen? Deel dan dit artikel met uw netwerk aub!

Wenst u graag langs te komen voor een gratis trainingssessie om het zelf te ervaren? Gebruik dan deze link

Wenst u graag het E-book van Power Plate® te downloaden, klik dan hier.

Neem vrijblijvend contact met ons op via 03/295.82.89 of info@bwell.be.

Wij helpen u graag verder!

Blijf op de hoogte

Wilt u meer van dit soort artikels lezen?

Klik op de knop hieronder om u in te schrijven voor onze gratis nieuwsbrief.

U ontvangt dan regelmatig onze laatste artikels in uw mailbox.

 

Meer info over trainen en afslanken ?

We hebben meer dan 150 artikels in onze blog !

Blijf je graag op de hoogte met onze nieuwsbrief ?

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !

arrow_drop_up arrow_drop_down