31 december 2016 
in Voeding

Waarom water zo belangrijk is

water-quote-5Meer dan de helft van het lichaam bestaat uit vocht.

Bij mannen is dat net iets meer dan bij vrouwen: 63 procent tegenover 52 procent.

Het verschil zit hem er in dat vrouwen meer vetweefsel hebben, en vet houdt geen vocht vast.

Het meeste van dat water zit in je cellen.

  • De cellen van je longen ‘zijn het natst’. Zij bestaan voor 90 procent uit water.
  • Je tanden en botten zijn het droogst: zij bestaan voor 10 tot 20 procent uit water.

We vervullen onze dagelijkse behoeften aan water voor het grootste gedeelte door te drinken.

Hoeveel we dagelijks drinken wordt meestal bepaald door onze gewoontes en niet door onze dorst.

Als je echt dorst hebt, wil dat eigenlijk zeggen dat het al “te laat” is.

Het is een signaal dat je niet genoeg hebt gedronken en dat je lichaam in zeker mate aan het uitdrogen is.

Meestal drinken we te weinig water ook al hebben we vaak genoeg gehoord hoe belangrijk het is om genoeg te drinken.

Wie te weinig water drinkt, kan één of meerdere kwalen krijgen zoals vermoeidheid, trage stofwisseling, slecht bloedcirculatie, slechte weerstand, infectie van de urinewegen, opeenhoping van gifstoffen, hoge bloeddruk, trage denkprocessen hoofdpijn, stress, pijnlijk gewrichten, gewichtstoename, maag-en darmstoornissen, etc.

FUNCTIES VAN VOCHT IN ONS LICHAAM

Op zuurstof na is water de belangrijkste substantie die het menselijk lichaam nodig heeft en vormt de basis van alle biologische processen in ons lichaam:

  • Onze cellen bestaat voor 70% uit water en is dus een belangrijke als bouwstof van cellen.
  • Hierbij is het vooral belangrijk voor het spijsverteringsstelsel, om het voedsel goed te kunnen menen en verteren.
  • Water staat ook in voor de warmteregulatie in ons lichaam. Het is voor ons van levensbelang dat onze lichaamstemperatuur op een standaard niveau blijft. De reden dat men bij koortsaanvallen dan ook veel water dient te drinken. Water neemt de warmte op en voert het door te zweten af.
  • Water is een belangrijk transportmiddel en vervoert voedings- en afvalstoffen van en naar de cellen.
  • In tal van chemische reacties hebben we water nodig zoals bij de vertering van eiwitten, vetten en koolhydraten worden watermoleculen gesplitst.
  • Water dient ook als Vocht in en rond lichaamsweefsel beschermt het lichaam tegen schokken.

WAAROM HEEFT EEN TEKORT AAN VOCHT INVLOED OP ONS GEWICHT?

Eén van de belangrijkste functies van ons lichaam is het filteren van ons bloed.

Deze functie wordt vooral door de nieren vervuld, maar deze “zuiveringsinstallatie” kan slechts optimaal functioneren als er voldoende water aanwezig is.

Als de nieren niet goed functioneren worden vele schadelijke stoffen in de lever opgeslagen.

Eén van de functies van de lever is de opgeslagen vetten om te zetten in bruikbare energie.

Indien de lever dus het werk van de nieren moet overnemen, werkt deze niet optimaal zodat er vetten opgeslagen blijven en je gewicht zal toenemen.

Drink dus voldoende en zorg ervoor dat je lichaam zich niet gaat opstapelen met schadelijke stoffen en vetten!

DE SYMPTOMEN VAN EEN TEKORT

Als je geen dorst hebt wil dat nog niet zeggen dat je lichaam geen behoefte aan water heeft.

Zodra het lichaam namelijk gelooft dat er niet voldoende water is wordt het dorstmechanisme ‘uitgezet’.

Je lichaam kan dan water gaan vasthouden in je benen, voeten, armen en gezicht.

Mogelijk moet je dan minder plassen, met als gevolg dat je lichaam geen schadelijke afvalstoffen kwijt kan.

Je zult zien dat als je een aantal weken heel veel water drinkt je dorstmechanisme ook terug komt en weer signalen aan je geeft dat je lichaam water nodig heeft.

Een belangrijke indicator of je al dan niet uitgedroogd bent is de kleur van je urine.

Normaalgesproken is urine kleurloos.  Een diepgele tot oranje kleur betekent dat er te weinig water in je lichaam zit. De enige uitzondering daarbij is als je bepaalde wateroplosbare vitamines inneemt, zoals vitamine C en B Complex, die je urine tijdelijk een diepgele kleur kunnen geven.

Andere factoren die een aanwijzing zijn voor uitdroging zijn een droge mond, honger, vermoeidheid, spierpijn, duizeligheid, depressie, angsten, te snelle hartslag, misselijkheid, overgeven of pijn.

Voel je je moe, heb je honger, spierkrampen, of voel je hoofdpijn of brandend maagzuur opkomen, drink dan een glas water en wacht tien minuten.

Vaak zul je zien dat je je dan al een stuk beter voelt!

HOEVEEL MOET JE DAN DAGELIJKS DRINKEN?

Je lichaam heeft dagelijks ongeveer 2 liter water nodig om voldoende gehydrateerd te zijn.

Wanneer je alcohol, cafeïne en frisdranken drinkt en je je daarnaast blootstelt aan niet-organische voedingsmiddelen, drugs, sigaretten, omgevingsvergiffen (milieutoxines) en emotionele stress, dan heb je zelfs meer dan 2 liter water per dag nodig om je lichaam in balans te houden.

Puur gefilterd water is het beste, maar bepaalde theesoorten zoals muntthee of kamillethee tellen ook mee zolang als je daarnaast elke dag ook puur water drinkt.

Kraanwater bevat vaak chemicaliën, een waterfilter zoals die van SLRP is een goede investering om zo de giftige stoffen uit het kraanwater te filteren en ervoor te zorgen dat je water drinkt dat zo schoon en fris mogelijk is.

Drink je liever flessenwater, kies dan bij voorkeur voor water in een glazen fles in plaats van een plastic fles.

Met of zonder bruis is een kwestie van smaak. Er is geen verdere uitwerking op je gezondheid.

Tijdens het afvallen mag je best wat meer water drinken dan deze richtlijn. Zeker wanneer je veel sport. Maar maak het ook weer niet te gek…

Net als met ieder voedingsmiddel kun je er ook teveel van binnenkrijgen.

Wanneer je te veel water drinkt daalt het zoutgehalte in het bloed en passen de cellen zich daar op aan.

Het gevolg is dat de cellen meer water opnemen en gaan opzwellen.

Als je zo veel water hebt gedronken dat de bloedvaten door de cellen worden dichtgedrukt, ontstaat er zuurstofgebrek en is er kans op bewusteloosheid of zelfs overlijden.

Dat gebeurt niet zomaar… let er gewoon op dat je voldoende drinkt maar maak het niet te gek.

Onthoudt ook dat je lichaam niet meer dan 400 à 500 milliliter water per uur kan opnemen.

Indien je meer drinkt vormt het alleen maar een extra belasting voor je nieren en je plast je een ongeluk.

Drink kleine beetjes tegelijk, verdeeld over de dag.

WAT MET ANDERE DRANKEN?
Dranken zoals thee, koffie, frisdrank, voorbewerkte sappen, energiedrankjes en alcohol zijn geen alternatief voor water.

Deze drankjes onttrekken vocht aan je lichaam en zorgen dus alleen maar voor verdere uitdroging waardoor het lichaam nóg meer water nodig heeft, en daardoor kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Dranken die je lichaam uitdrogen hebben bovendien een sterk diuretisch effect, wat betekent dat de nieren overbelast raken.

Ondanks dat deze dranken op de korte termijn energie geven zorgen ze voor een onbalans in de bloedsuikerspiegel, wat op de langere termijn kan leiden tot vermoeidheid en diabetes.

HOE JE VOEDING KAN HELPEN MET JE VOCHTBALANS

Een belangrijke aanpassing is het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen om zo de inname van zout verminderen.

Als je zout wil gebruiken kies dan voor ongeraffineerd zout, want tafelzout zit vol met schadelijke dehydraterende stoffen.

Een direct gevolg van een te hoge natriumchloride consumptie is onder andere het ontstaan van nier- en galstenen, een opgeblazen gevoel door het vasthouden van vocht, en pijnlijke gewrichten.

Daarnaast kun je de hydratatie in je lichaam verhogen door vochtrijke groenten en fruit te eten en vers geperste groente- en fruitsappen te drinken.

“EXCUSES” OM NIET VEEL WATER TE DRINKEN

Een veel voorkomend excuus om niet meer water te drinken is dat mensen te bang zijn dat ze teveel naar de wc moeten.

Als het lichaam gedurende lange tijd uitgedroogd is geweest dan kan het water niet meer efficiënt tot zich nemen.

Ga je dus opeens veel water drinken dan zal je lichaam het eenvoudigweg uitstoten omdat het niet weet waar het voor nodig is.

Echter, na een tijdje raakt het lichaam aan je nieuwe waterinname gewend en zal de aandrang om veelvuldig te plassen verdwijnen.

Een ander excuus om je waterinname niet te verhogen is dat je er zwaarder van wordt.

Vooral mensen die bezig zijn met afvallen zien de kilootjes op de weegschaal liever verdwijnen dan dat ze er juist bij komen, dus zij denken dat weinig water drinken daarbij kan helpen.

Dit heeft echter een tegengesteld effect, want bij een tekort aan water is het lichaam niet in staat het vet te verbranden, waardoor je dus minder snel afvalt.

Goede hydratatie is een voorwaarde voor gewichtsverlies, dus geef je lichaam voldoende water als je wil afvallen.

TIPS:

  • Raak je een beetje uitgekeken op puur water dan zou je ook een smaakje aan het water kunnen toevoegen. Probeer eens een stukjes watermeloen, een schijfje citroen of limoen of een paar plakjes komkommer aan een glas water toe te voegen en je zult merken hoe verfrissend, lekker en bovenal gezond gewoon water kan zijn!
  • Als je af een toe een glaasje alcohol niet kan weerstaan, drink dan na elk glas wijn of na elke twee glazen bier een halve liter water.

Vragen of interesse?

Vond u dit artikel interessant en heeft het u geholpen?

Deel dan dit artikel met uw netwerk aub!

Heeft u nog verdere vragen?

Neem vrijblijvend contact met ons op via 03/295.82.89  of info@bwell.be.

Wij helpen u graag verder!

Blijf op de hoogte

Wilt u meer van dit soort artikels lezen?

Klik op de knop hieronder om u in te schrijven voor onze gratis nieuwsbrief.

U ontvangt dan regelmatig onze laatste artikels in uw mailbox.

Meer info over trainen en afslanken ?

We hebben meer dan 150 artikels in onze blog !

Blijf je graag op de hoogte met onze nieuwsbrief ?

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !