Spirulina - superfoods steeds belangrijker in onze voeding
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 juli 2013 

Spirulina

Spirulina SuperfoodsWAT IS SPIRULINA EN WAAR KOMT HET VANDAAN?

Spirulina is naar schatting ongeveer 3.6 miljard jaar geleden ontstaan en vormde een evolutionaire brug tussen het bacterie- en planten leven. Spirulina is al eeuwenlang één van de meest complete voedsel- en met name proteïnebronnen en dankt haar naam aan de eigenschap om op microscopisch klein niveau spiraalvormige strengen te vormen en de groene kleur wordt gevormd door het rijkelijk aanwezige chlorofyl en de licht aanwezige blauwe tint door het aanwezige phycocyanin pigment.

Oorspronkelijk werd deze superfood hoofzakelijk gebruikt door de Azteken, maar tegenwoordig wordt spirulina wereldwijd gekweekt en verkocht als een uiterst gezond voedingssupplement.

Het behoort tot de eencellige blauwgroene micro-algen en er zijn op dit moment zeker 35 soorten  bekend. Spirulina groeit van natura in mineraalrijke meren en de grootste concentraties natuurlijk voorkomende spirulina zijn tegenwoordig te vinden in het Texcoco meer in Mexico, rond het Tsjaadmeer in Centraal Afrika en langs de Grote Rif Vallei in Oost Afrika.

De meeste commerciële spirulina wordt vandaag de dag echter gekweekt in speciale buitentanks, meestal in delen van Noord-Amerika en Azië, maar ook al bij bijvoorbeeld.

WAAR IS SPIRULINA GOED VOOR?

Algen en met name microalgen, vormen zoals eerder genoemd de basis van onze oeroude voedselketen en zijn in staat om door het simpelweg ontvangen van zonlicht zich om te vormen in een onuitputtelijke bron van voedingsstoffen.

Spirulina, zit vol met proteïnen, enzymen, zouten, 11 vitaminen (waaronder A (betacaroteen), B1, B2, B6, B12, E, K), 10 mineralen (met name Fosfor), aminozuren (18 stuks), sporenelementen, vetzuren, chlorofyl, koolhydraten en natuurlijk een stevige hoeveelheid antioxidanten.

Tevens bestaat het voor 50% uit gemakkelijk opneembare plantaardige eiwitten en is het de voedselbron met de hoogste dichtheid (tussen 50-70%) aan proteïnen (per gewicht) van al het voedsel op aarde.

Het is voor ons als mensen van groot belang dat we het overgrote deel van onze proteïne behoefte uit plantaardige bronnen consumeren. Dit omdat we als mens bij consumptie van dierlijke proteïnen het risico lopen om grote hoeveelheden urinezuur te produceren. Dit kan uiteindelijk weer leiden tot een grote verscheidenheid aan ziekten zoals: osteoporose (botontkalking), jicht,  artritus, lage energieniveaus, zure lichaamschemie (dus een ongezonde pH waarde), versnelde verouderingsprocessen en nog veel meer vervelende verschijnselen en ziekten.

Hier volgen een reeks voordelen:

  • De grote hoeveelheid proteïnen ondersteunt bij het opbouwen van spiermassa en fysieke kracht en zijn essentieel voor het onderhouden van een gezonde hersenchemie.
  • Het fysieke energieniveau en uithoudingsvermogen neemt drastisch toe.
  • Ondersteunt het vermogen tot snel lichamelijk herstel.
  • Is een uitstekende bloedbouwer, helpt tegen allerlei bloedziekten zoals bloedarmoede en tevens ondersteunt het de souplesse en stevigheid van de bloedvaten.
  • Heeft sterke ontstekingsremmende kwaliteiten en is zeer positief qua invloed op ons zenuwstelsel.
  • Het begeeft zich laag op de voedselketen, waardoor het een voedingsmiddel is wat een lage opstapeling kent qua gifstoffen in vergelijking tot producten hoog in de voedselketen, zoals dierlijke producten.
  • De hoge hoeveelheden antioxidanten hebben een sterk remmende werking op oxidatie processen in ons lichaam (vrije radicalen) en op het vormen van celmutatie in ons lichaam.
  • Bevordert het aanmaken van onze stamcellen en versterkt onze weerstand op diep cellulair niveau.
  • Heeft één van de rijkste bronnen aan GLA (Gamma Linolenic Acid), dit is een stof die met name ook in moedermelk rijkelijk aanwezig is en zorgt draagt voor ons groeiproces als kind.
  • De hoge hoeveelheid GLA in spirulina zorgt voor een gave huid en sterk en gezond haar.
  • Heeft een gezond effect op allergieën.
  • De grote hoeveelheid fosfor in spirulina draagt bij aan een versneld helingsproces, een gezonde huid en gezond haar en ondersteunt de werking van onze nieren en lever bij het ontgiften van het lichaam van bijvoorbeeld zware metalen.
  • Heeft als één van de weinige voedingsbronnen een werend, remmend en zelfs helend effect op radioactieve straling.
  • Bezit de hoogste concentratie vitamine A van alle bekende voedingsmiddelen wereldwijd.
  • Het is het enige voedsel dat maar liefst 96 verschillende sporenelementen bevat in een natuurlijke, synergetische balans.

WAAR KAN JE SPIRULINA KOPEN?

Spirulina is kan je in de meeste  bio- of reformwinkel vinden en bestaat in poeder en tabletten. Helaas gaat het lang niet altijd om zuivere spirulina of is de spirulina bewerkt tijdens processen die hun kwaliteit doen afnemen.

Zorg er voor dat de spirulina zeker van een betrouwbare bron komt en geef de voorkeur aan poedervorm. Indien u toch de voorkeur aan tabletten geven, let u er dan op dat goede spirulina tabletten broos en zacht zijn qua substantie en niet hard geperst zijn.

HOE GEBRUIK JE SPIRULINA?

Spirulina poeder kan je gemakkelijk mengen in allerlei drankjes en smoothies, maar ook in zuivelproducten als salades. In salades is aangewezen om met kleine hoeveelheden te beginnen, om te wennen aan de smaak.

WEETJES OVER SPIRULINA

  • Sinds de jaren 70 is er uitvoerig wetenschappelijk onderzoek verricht naar de helende eigenschappen en nutritionele voordelen van spirulina en ondertussen zijn er meer dan 100.000 studies en artikelen gepubliceerd wereldwijd. De Verenigde Naties riepen deze superfood al in 1974 uit tot “The best food for the future” en NASA gebruikt spirulina zelfs om hun astronauten te voeden tijdens ruimte expedities, dit omdat het zo extreem voedzaam is.
  • Spirulina wordt vaak beschouwd als ’s werelds no.1 superfood (samen met rauwe cacao) en is tevens ook één van de meer bekendere superfoods in het westen.
  • Uit onderzoek naar aanleiding van het ongeluk met een aantal kernreactors in Tsjernobyl is gebleken, dat kinderen die een dosis van 5 gram spirulina per dag innamen gedurende een periode van ongeveer 45 dagen, bij deze kinderen de stralingswaarden van extreem hoog naar normaal waren terug gedrongen. Naar aanleiding van dit en meerdere andere onderzoeken is in Rusland in 1995 zelfs een speciale award toegekend aan spirulina vanwege de geweldige geneeskracht die deze superfood heeft met betrekking tot radioactieve straling.

LET OP

  • Bevat geen gluten. Niet geschikt voor mensen die allergisch zijn voor jodium, algen, chlorella of spirulina.
  • Kan tijdelijke ontgiftingsverschijnselen veroorzaken
  • Kan bij een oestrogeentekort leiden tot een afname van de minerale botdichtheid
  • Raadpleeg voor gebruik eerst uw arts indien u zwanger bent of borstvoeding geeft, bloedverdunners, immuunsysteemonderdrukkende medicijnen of andere medicatie gebruikt, diabetes type-2 heeft of aanleg voor jicht (podagra of urinezuur artropathie)
  • U kunt beter geen spirulina kopen indien u lijdt aan fenylketonurie, of een auto-immuunziekte, zoals lupus of reumatoïde artritis

BRON: http://www.jessevandervelde.nl

DISCLAIMER:

B-Well doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van onze teksten, website en nieuwsbrieven zijn uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de informatie niet is geëvalueerd door medische deskundigen. Geen van de informatie dient te worden opgevat als medisch advies. Raadpleeg daarom altijd een medisch gekwalificeerde arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van supplementen/voeding.

Blijf je graag op de hoogte met onze nieuwsbrief ?

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !

Koekje erbij?