16 oktober 2015 
in Trainen

Train efficiënter met een hartslagmeter

Polar_hartslagmeterSteeds sneller gaan of zo hard mogelijk trainen, is niet altijd de beste manier om optimaal resultaat uit je training te halen.

De beste manier om fit te worden en je doelstellingen te bereiken, is trainen op de juiste intensiteit.

Door naar je hart te luisteren, weet je wanneer je harder moet trainen en wanneer je het rustiger aan moet doen.

Met een hartslagmeter train je verantwoord, verbeter je je conditie en prestatie én optimaliseer je je hersteltijd.

Bij B-Well kiezen we steeds voor Polar. Met Polar als trainingspartner beschik je over het bewijs dat je conditie verbeterd, waardoor je altijd gemotiveerd traint.

Als uitvinder van de eerste hartslagmeter is Polar meer dan 30 jaar de specialist op het gebied van hartslagmeting en trainen op hartslag. Sindsdien zijn ze wereldmarktleider op het gebied van hartslagtechnologie en ontwikkelen ze de meest nauwkeurige en intelligente trainingscomputers en hartslaggebaseerde functies.

Dankzij hun deskundigheid op het gebied van fysiologie, gebaseerd op diepgaande wetenschappelijke studies, zijn ze toonaangevend in innovatieve productontwikkeling.

De maximale hartslag (HFmax)

De maximale hartslag, HFmax, is het hoogste aantal hartslagen per minuut (hsm) dat iemand tijdens uiterste inspanning kan bereiken.

Deze is persoonsgebonden op basis van leeftijd, erfelijke factoren en conditieniveau.

Bovendien is de HFmax is een nuttig hulpmiddel voor het bepalen van de trainingsintensiteit, die gewoonlijk wordt uitgedrukt als een percentage de maximale hartslag.

De eerste stap voor het vaststellen van de juiste trainingsintensiteit is je maximale hartslag bepalen en daarvoor gebruiken we de algemene gebruikte vuistregel, nl. 220 – je leeftijd.

De maximale hartslag van iemand van 30 is dan bijvoorbeeld 220 – 30 = 190.

Deze op leeftijd gebaseerde methode levert een gemiddelde verwachte HFmax op en is een goede methode voor de meeste mensen.

Polar Fitness Test

Voor mensen die een meer persoonlijke berekening willen heeft Polar verschillende trainingscomputers waarmee de maximale hartslag met behulp van de Polar Fitness Test wordt bepaald.

De Polar Fitness Test berekent op basis van de hartslag in rust, hartslagvariatie in rust, leeftijd, geslacht, lengte, lichaamsgewicht en maximale zuurstofopname (VO2 max) de HFmax-p.

De HRmax-p in Polar trainingscomputers stelt gebruikers in staat hun unieke maximale hartslag te bepalen én te begrijpen zonder een inspannende maximale inspanningstest te hoeven uitvoeren.

De meest nauwkeurige manier om je persoonlijke maximale hartslag te bepalen, is met een medische maximale inspanningstest.

Die kan worden uitgevoerd op een loopband of fiets en is steeds onder toezicht van een cardioloog of een sportfysioloog.

Als je ouder bent dan 40, te zwaar bent, al een aantal jaren een zittend leven leidt of als sprake is van hartaandoeningen in je familie, raden wij een medische test aan.

De verschillende modellen kan je terugvinden de website van Polar Belgium.

Contacteer ons voor het gewenste model en wij bestellen het voor u.

Vond u dit artikel interessant en heeft het u geholpen?

Deel dan dit artikel met uw netwerk aub!

Heeft u nog verdere vragen?

Neem vrijblijvend contact met ons op via 03/295.82.89 of info@bwell.be.

Wij helpen u graag verder!

Wilt u meer van dit soort artikels lezen?

Klik op de knop hieronder om u in te schrijven voor onze gratis nieuwsbrief.

U ontvangt dan regelmatig onze laatste artikels in uw mailbox.

We hebben meer dan 150 artikels in onze blog !

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !