arrow_drop_up arrow_drop_down
12 november 2017 

Gezond zwanger zijn en terug op gewicht geraken

Een kindje op de wereld brengen, hoe pijnlijk de ervaring ook mag zijn, is een ervaring om nooit meer te vergeten.

De buik die achterblijft willen de meesten wel zo snel mogelijk kwijt, want na negen maanden is het wel genoeg geweest.

Hou daarbij wel rekening dat het tot ongeveer een halfjaar na de bevalling duurt voordat je lichaam weer ‘normaal’ functioneert.

Hoeveel mag je aankomen als je zwanger bent?

Dat hangt af van je begingewicht. Was jouw BMI voor je zwanger werd:

  • <18,5: het is aangeraden tussen de 12,5 en 18kg aan te komen
  • >18,5 en <25: het is aangeraden tussen de 11,5 en 16kg aan te komen
  • > 25: het is aangeraden tussen de 7 en 11,5kg aan te komen
  • >30: het is aangeraden maximaal 5 tot 9kg aan te komen

Op die manier krijgt je baby genoeg voeding (als je de juiste voeding eet natuurlijk) en ben je zelf na je zwangerschap snel weer op gewicht.

Kom je teveel bij dan zit je in een risicozone en ga je best wat gezonder eten en ook meer bewegen!

Over sporten tijdens de zwangerschap vertellen we meer in “Sporten tijdens de zwangerschap, waar moet je op letten”

Doe je dat niet, dan zit je nadien met al die extra kilo’s en minstens zo belangrijk, je kind heeft later ook meer kans op problemen met overgewicht.

Je bepaalt ook de toekomst van je baby als je teveel aankomt

Wist je dat het aantal vetcellen van je kind en dus later de kans op overgewicht in 2 fases van zijn of haar leven wordt bepaald?

De eerste fase is tijdens de zwangerschap en hoe ongezonder jij eet, hoe meer vetcellen je kind dan al heeft.

De tweede fase ligt in de puberteit.

Zorg dus dat je tijdens je zwangerschap niet meer aankomt dan nodig is en eet op een gezonde manier voor de toekomst van je kind.

Je drinkt ook geen alcohol tijdens je zwangerschap om eventuele schade te vermijden.

Je gaat je kind toch ook niet opzadelen met een verhoogde kans op levenslange strijd tegen de kilo’s?

Hoe let je op je gewicht tijdens je zwangerschap?

  • Begin al met de gezonde lifestyle voordat je zwanger wordt. Hoe fitter je bent, hoe beter je straks je zwangerschap doorstaat en er plezier aan beleeft.
  • Eet de eerste 6 maanden van je zwangerschap net zo veel als voorheen en ga niet voor twee eten. Kies voor magere eiwitten, langzame koolhydraten en onverzadigde vetten. Zorg dat je elke 2,5 a 3 uur iets eet, zo kan je vermijden dat je ineens gekke grillen krijgt.
  • Blijf zolang als je kunt goed sporten, in ieder geval de eerste zes maanden. Train bij voorkeur 3 tot 5 keer per week een half uurtje en wissel cardiotraining af met spierversterkende oefeningen.

Hoe let je op je gewicht tijdens na de bevalling?

  1. Slank niet te snel af

Je ziet soms dat filmsterren, topmodellen en andere bekende personen binnen enkele maanden na hun bevalling alweer hun figuurtje hebben.

Ze beschikken echter over heel wat extra hulpmiddelen, zoals nanny’s en personal trainers.

Bovendien zijn ze beroepsmatig afhankelijk van de staat van hun lichaam, dus worden ze min of meer gedwongen om in een mum van tijd weer in topconditie te verkeren.

Voor de meeste onder ons is dat dus niet het geval en heb je het ontzettend druk en wel wat anders te doen dan de hele dag trainen, diëten en overleggen met coaches en voedingsdeskundigen.

Voor de doorsnee vrouw is direct na de bevalling veel afvallen dus NIET haalbaar en bovendien onverantwoord.

Het duurt dus ongeveer 6 maanden voordat je lichaam weer normaal functioneert en het is in die periode, ook als je geen borstvoeding geeft, belangrijk om genoeg en gezond te eten.

Een streng, caloriebeperkend dieet zorgt er alleen maar voor dat je de stress van de vele slapeloze nachten moeilijker aankunt.

Concentreer je daarom liever op gezond eten en niet op afvallen…

  1. Eet vooral gezond!

Je dient na de bevalling eerst op krachten te komen en dat doe je best met een gezond en gevarieerd voedingsplan.

Dat betekent voldoende macronutriënten (essentiële eiwitten + gezonde vetten + complexe koolhydraten), micronutriënten (vitamines + macromineralen + spoorelementen + fytostoffen) en voedingsvezels.

Eet vooral ook voldoende, want de drukke dagen en korte nachten zijn moeilijk door te komen als je jezelf niet optimaal voedt.

Een stelselmatig gebrek aan energie/calorieën gaat ten koste van je levenskwaliteit, zeker als je 24/7 een pasgeborene onder je hoede hebt.

  1. Hervat lichamelijke activiteit langzaamaan

Je moet na je bevalling vooral NIET stil gaan zitten.

Bewegen na een zwangerschap en bevalling is juist heel belangrijk.

Tijdens de draagtijd en de geboorte zijn bepaalde spieren, banden, pezen en ligamenten flink belast, uitgerekt en wellicht verzwakt.

De juiste training kan ervoor zorgen dat herstel en versteviging van je spieren en gewrichten optreedt.

Doe dit wel onder deskundig advies en vraag raad aan je huisarts, verloskundige of fysiotherapeut.

Wellicht kan je dokter tijdens een algemene controle aangeven hoeveel je mag sporten en bewegen, zonder dat dit je lichaam schaadt.

Teveel sporten en bewegen na de zwangerschap is gevaarlijk voor je lichaam.

Dit betekent niet dat je stil moet gaan zitten, maar pak sport of fitness langzaam terug op zodra je er zowel lichamelijk als geestelijk aan toe bent.

Wist je trouwens dat Power Plate bijzonder effectief is voor het verstevigen van de bekkenbodemspieren?

  1. Extra waakzaam bij borstvoeding

Als je borstvoeding geeft, is goede voeding extra belangrijk!

Dagelijks geef je gemiddeld 850 milliliter moedermelk aan je baby en hiervoor zijn ongeveer 500 kilocalorieën nodig.

De 500 calorieën die je extra dient te eten, kunnen er zelfs nog iets meer zijn indien je relatief weinig lichaamsvetreserves hebt.

Vraag advies aan jouw huisarts, verloskundige of diëtiste, want omdat jouw voeding de basis vormt voor de moedermelk die je kindje drinkt, is het van essentieel belang dat je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt.

Overigens kun je ook als je borstvoeding geeft prima beginnen met sporten, zolang je het maar rustig opbouwt.

Tot slot

Ookal is het krijgen van een kindje een schitterende ervaring, die zwangerschapskilo’s wil je niet jaren met je meedragen.

Veel vrouwen willen zelfs zo snel mogelijk weer afvallen naar hun oorspronkelijke lichaamsgewicht, maar je moet een beetje geduld hebben.

Als je te snel wilt afvallen, zorgt dit er namelijk alleen maar voor dat het moeilijker wordt, zeker nu je allerlei nieuwe dingen aan je hoofd hebt vanwege je moederschap.

Afvallen TIJDENS je zwangerschap is sowieso NIET raadzaam!

Als je wilt afvallen NA de zwangerschap kun je best niet meer dan 500 gram per week afvallen.

Een strikt caloriebeperkende crashdieet is absoluut NIET aan te raden, want je krijgt dan veel te weinig calorieën binnen!

Wees dus te allen tijde voorzichtig met afvallen na een zwangerschap.

Vragen of interesse?

Vond u dit artikel interessant en heeft het u geholpen?

Deel dan dit artikel met uw netwerk aub!

Heeft u nog verdere vragen of wil u langskomen voor een gratis trainingssessie?

Neem vrijblijvend contact met ons op via 03/295.82.89 of info@bwell.be.

Wij helpen u graag verder!

Blijf op de hoogte

Wilt u meer van dit soort artikels lezen?

Klik op de knop hieronder om u in te schrijven voor onze gratis nieuwsbrief.

U ontvangt dan regelmatig onze laatste artikels in uw mailbox.

Blijf je graag op de hoogte met onze nieuwsbrief ?

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !

Koekje erbij?