arrow_drop_up arrow_drop_down
4 januari 2019 

Ga je zweten van een training met Power Plate®?

Vroeger dacht men dat je maar op een Power Plate® moest gaan staan of hangen en dat je dus niet ging zweten.

Gelukkig weet ondertussen dat Power Plate® training een volwaardige training is en wanneer u traint, gaat uw lichaam energie produceren.

Om de vrijgekomen warmte kwijt te spelen gaat u zweten om uw lichaamstemperatuur onder controle te houden.

Zweet is immers een noodzakelijk proces om je lichaam af te koelen. Als je oververhit raakt, stimuleert het zenuwstelstel de zweetklieren om transpiratievocht af te geven. Terwijl de druppeltjes verdampen van je huid nemen ze wat lichaamswarmte weg, waardoor je afkoelt.

Wat beïnvloedt het zweten?

Veel zweten tijdens het trainen wijst er namelijk op dat je een goede sporter met een degelijke conditie bent. Hoe fitter je bent, hoe efficiënter je lichaam zweet.

Zweten helpt je af te koelen en zorgt ervoor dat je langer kan lopen, fietsen of gewichten heffen aan een hogere intensiteit

Als je sportshirt meestal droogt blijft hoef je niet te wanhopen als je dacht dat je toch een goede conditie had.

Er zijn nog andere factoren die invloed hebben op de hoeveelheid zweet die je produceert.

Zo zweten fitte mannen harder dan fitte vrouwen, en hebben mensen met een hogere BMI vaker last van overvloedige transpiratie.Een tasje koffie kan je uitdrogen, waardoor je net minder gaat zweten. Het is dan zeker belangrijk om genoeg te drinken tijdens en na de training om uitdroging te voorkomen.

Alcohol voor het sporten doet je daarentegen meer zweten omdat je hartslag toeneemt, waarna de bloedvaatjes in je huid uitzetten en je het warmer krijgt.

Kan je teveel zweten?

Er bestaat niet zoiets als te veel zweten.

Er is een grote variatie in hoeveel mensen zweten, bijna elke hoeveelheid wordt als normaal beschouwd.

Met zweet is het net als met lengte: je hebt mensen met een gemiddelde lengte, mensen die langer zijn en mensen die korter zijn; en dat is allemaal goed. Niets om je zorgen over te maken dus.

Zweet je echt overmatig op bepaalde delen van je lijf, dan kan er een medische oorzaak zijn. Je hebt dan mogelijk last van hyperhidrosis, oftewel overmatig zweten. Dit komt het meest voor onder je oksels, in je gezicht, op je handpalmen en onder je voetzolen.

Is het belangrijk om te zweten?

Het korte antwoord is dat het een slecht teken als je helemaal niet zweet.

Dat betekent ofwel dat je lichaam oververhit kan raken ofwel dat je je gewoon niet intens genoeg traint.

Meestal is dat laatste het geval als je met kurkdroge oksels aan het sporten bent. Bij een conditietraining is de vuistregel dat je in de eerste tien minuten toch wel wat zweet moet gaan produceren. Indien dat niet gebeurt, dan mag er nog wel een tandje bovenop.

Het maakt anderzijds niet uit hoeveel je juist zweet.

Iemand met grote vochtvlekken over zijn hele shirt is absoluut niet per definitie beter bezig.

Er zijn immer heel wat andere factoren die een rol kunnen spelen.

Zweten kan onaangenaam zijn.

Allereerst is het handig om te weten dat zweet van zichzelf niet ruikt.

Pas als het met bacteriën in contact komt, krijg je die typische geur.

Deodorant voorkomt dan ook niet dat je zweet, maar eerder dat het gaat stinken.

Een goede deo zonder chemicaliën en een goede hygiëne zijn belangrijk.

Draag verder liever katoenen of wollen kleren dan allerlei kunststoffen die de huid kunnen verstikken.

Verder is het van extra groot belang dat je dagelijks schone kleren aantrekt.

Zo voorkom je dat de bacteriën zich ophopen en voor overlast gaan zorgen.

Op die manier heb je zo min mogelijk last van het vele zweten!

Vragen of interesse?

Vond u dit artikel interessant en heeft het u geholpen? Deel dan dit artikel met uw netwerk aub!

Wenst u graag langs te komen voor een gratis trainingssessie om het zelf te ervaren? Gebruik dan deze link

Wenst u graag het E-book van Power Plate® te downloaden, klik dan hier.

Neem vrijblijvend contact met ons op via 03/295.82.89 of info@bwell.be.

Wij helpen u graag verder!

Blijf op de hoogte

Wilt u meer van dit soort artikels lezen?

Klik op de knop hieronder om u in te schrijven voor onze gratis nieuwsbrief.

U ontvangt dan regelmatig onze laatste artikels in uw mailbox.

Meer info over trainen en afslanken ?

We hebben meer dan 150 artikels in onze blog !

Blijf je graag op de hoogte met onze nieuwsbrief ?

Wij houden ook niet van SPAM en sturen slechts 1x per maand !

Koekje erbij?