20 GRATIS AFSLANKSTIPS

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang 20 nuttige afslankstips
* = verplicht veld

door MailChimp!
Home » Merken » Proteinedieet

Proteinedieet

Wat is een proteinedieet?

  • Een proteinedieet is een wetenschappelijke afslankmethode ontwikkeld door Prof. Dr. Blackburn van de universiteit van Harvard (U.S.A.) en berust op het volgende basisprincipe: gewicht verliezen op een efficiënte manier, nl. door afbraak van de vetmassa maar met behoud van de spiermassa. Dit kan door enerzijds en minimale aanbreng van vetten koolhydraten, en anderzijds een grote aanbreng van eiwitten met een hoog biologische waarde.

Hoe werkt een proteinedieet?

  • Door een minimale aanvoer van vetten en koolhydraten (suikers) gebeurt een verandering in de stofwisseling: 24u na de start van het dieet zijn de aanwezige suikers in ons lichaam volledig opgebruikt. Vermits er geen nieuwe koolhydraten aangevoerd worden, is ons lichaam verplicht andere bronnen aan te spreken om in energiebehoefte te voldoen, nl. onze vetreserves. Bij de verbranding hiervan komen ketonen vrij, die ons lichaam de nodige energie verschaffen. Het lichaam is in “ketose”.
  • Eiwitten of proteïnen daarentegen zijn de bouwstenen van ons lichaam. Ze worden gebruikt om voor de opbouw, groei en herstel van de weefsels en om afweerstoffen aan te maken. Eiwitten bestaan uit aminozuren, waaronder 8 essentiële. Deze kan ons lichaam niet zelf aanmaken en kan ze enkel opnemen via onze voeding. Eiwitten die essentiële aminozuren bevatten én in de juiste verhouding, noemt men eiwitten met een hoog biologische waarde. Het hyperproteïnenprogramma bevat enkel hoogwaardig biologische eiwitten. Door een gelijktijdige aanvoer van een grote hoeveelheid proteïne blijft onze spiermassa behouden, maar wordt ook de kwaliteit van onze andere weefsels gevrijwaard (bv. de structuur van onze huid).
  • Tijdens het proteïnedieet worden onze vetreserves verbrand en dit leidt tot snelle afname van het lichaamsgewicht en de lichaamsomvang met behoud van spiermassa.

Waarom geen koolhydraten tijdens een proteinedieet?

  • Koolhydraten en vooral “snelle suikers” (snoep, chocolade,…) doen na de maaltijd de bloedsuikerspiegel stijgen. Als er teveel suikers in het bloed zijn, gaat men zich futloos voelen en opnieuw snelle suikers eten. Je komt in een vicieuze cirkel terecht: afwisselend een te hoge en te lage bloedsuikerspiegel, met een constant hongergevoel en drang naar zoet tot gevolg. Als je meer koolhydraten eet dan je lichaam nodig heeft, worden de suikers omgezet in lichaamsvet en doorgestuurd naar de vetcellen, met een verhoogd lichaamsgewicht als gevolg.
  • Het Proteïnedieet zorgt door vrijwel alle koolhydraten van het menu te schrappen, voor géén te snelle te snelle bloedsuikerstijging, waardoor het hongergevoel tussen de maaltijden blijft.
  • Producten met veel koolhydraten zijn onder andere pasta, brood, aardappelen, rijst, chips, frisdrank, snoep,…
  • Om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen te garanderen, is het belangrijk om tijdens het proteïnedieet de voorgeschreven vitaminesupplementen in te nemen. Door het schrappen van o.a. brood, aardappelen, pasta en fruit wordt het tekort aan vitaminen, mineralen en oligoelementen zoals kalium, calcium en magnesium opgevangen door een uitgebalanceerd gamma van supplementen.

De juiste hoeveelheid eiwitten voor een proteinedieet berekenen?

  • ILG = Ideaal lichaamsgewicht (streefgewicht)
  • Vrouw: ILG x 1,2 = …g                     Sportende vrouw: ILG x 1,5 = …g
  • Man: ILG x 1,5 = …g Sportende man: ILG x 1,8 = …g

De verschillende fase van een proteinedieet?

Afhankelijk van het gewicht dat je wil verliezen zal het dieet 4 tot 10 weken duren en in 3 fasen verlopen. Het is simpel te volgen en je kan je dagelijkse activiteiten gewoon verderzetten. Eenvoudige fasefiches beschrijven in detail wat je wanneer moet eten.

  • Fase 1: De strikte fase of actieve fase: In deze fase zal je snel afslanken. Doordat koolhydraten zoveel mogelijk uit het menu geweerd worden komt je lichaam in ketose. Je neemt hyperproteïne supplementen (meestal zakjes met poeders, maar ook kant- en klare producten of dranken) aangevuld met groenten en in beperkte mate vlees of vis. Op basis van je startgewicht wordt bepaald hoeveel proteïnezakjes je moet nemen per dag. Deze fase volg je tot je streefgewicht bereikt is. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals brood, aardappelen, pasta, rijst en fruit zijn niet toegelaten in deze fase.
  • Fase 2: De overgangsfase of reïntroductiefase: Deze fase is een noodzakelijke overgang tussen de afslankingsperiode en het normale eetpatroon. In beperkte mate worden koolhydraten terug in het voedingspatroon ingebouwd. Bijvoorbeeld een stuk fruit bij het ontbijt en 200gr aardappelen bij het avondeten. De eiwitsupplementen (zakjes of repen) zij beperkt tot 2 à 3 tussendoortjes. De duur van deze fase wordt bepaald in functie van de duur van fase 1, maar is altijd korter. Speciale laagcalorische repen en koekjes laten toe tussendoor even te genieten van een kleine zonde.
  • Fase 3: De stabilisatiefase: Deze fase is heel belangrijk, omdat ze ervoor zorgt dat je nieuwe gewicht zich stabiliseert. De proteïnezakjes vallen weg. Het herstellen van het voedingsevenwicht is gebaseerd op de laatste ontdekkingen inzake spijsvertering. Gezonde eetgewoonten en het naleven van enkele eenvoudige regels liggen aan de basis:

* eet met mate en geniet ervan
* drink minstens 2 liter water per dag
* Let op met combinaties van vetten en koolhydraten
* Slippertjes kunnen maar las de dag ervoor best nog eens fase 1 dag in

Wat kan je verwachten van een proteinedieet?

  • Snel gewichtsverlies: Gemiddeld 6-7 kg voor vrouwen en 8-10kg voor mannen. Discipline is echter nodig. Zodra je een “suikerslippertje” maakt in de startfase, wordt de ketose onderbroken, het hongergevoel keert terug met minder gewichtsverlies en dalende motivatie als gevolg.
  • Duurzaam behoud van je gewicht: Amerikaanse studies tonen aan dat het bereikte gewichtsverlies langer behouden blijft, gemiddeld zelfs meer dan 5 jaar en er geen jo-jo effect optreedt.
  • Figuurcorrectie: Vermindering van plaatselijke vetten, bescherming van de spiermassa en vermindering van het abdominaal vet.
  • De huid: blijft soepel en elastisch
  • Geen hongergevoel: door het inwerken van de ketonen in het verzadigingscentrum van de hypothalamus. De bloedsuikerspiegel ondergaat geen grote schommelingen waardoor een hongergevoel uitblijft.
  • Geen vermoeidheidsgevoel: Je voelt je vitaler, fitter en opgewekter. De ketonen hebben een psycho-stimulerend effect, wat je een euforisch gevoel geeft. Op dieet en toch goed in je vel
  • Eenvoudige bereidingswijzen: De poeders worden gemengd met de aangegeven hoeveelheid koud water in de shaker. Afhankelijk van het gerecht wordt het zo gebruikt of opgewarmd/gebakken. Als je het dieet begint, wordt een bereidingswijzenblad meegeleverd met alle details.
  • Gevarieerd: Keuze uit enen gamma van meer dan 30 smaken in o.a. warme dranken, koele dranken, soepen gezouten gerechten (omeletten, pastagerechten,…) brood-toast, puree op eiwitbasis, desserten, koekjes, proteïnerepen,…
  • Gezond: 1 zakje bevat 20g van kwalitatief hoogwaardige biologische eiwitten, 100% plantaardig op basis van soja, slechts 1g suiker, is aangevuld met vitaminen en mineralen en heeft een hoge voedingswaarde. Enkel de hoogwaardige samenstelling garandeert een succesvol en verantwoord dieet. Er zijn verschillende proteïnediëten op de markt, maar niet noodzakelijk met dezelfde kwalitatieve samenstelling.
  • Lekker: Alle producten worden geselecteerd op basis van hun kwaliteiten en hun smaak, zodat alleen proteïneproducten met een natuurlijke smaak in het gamma worden opgenomen.
  • Veilig: Hyperproteïnen zijn geen hongerstillers, noch geneesmiddelen. Elk dieet gebeurt steeds onder begeleiding van een professionele voedingsdeskundige en houdt geen enkel gevaar in voor het organisme

Mogelijke nevenwerkingen tijdens een proteinedieet:

  • In geval van constipatie, eet meer rauwe groenten en drink meer water.
  • Hoofdpijn komt slechts zelden en tijdens de eerste 48 uur voor. Neem een gewone pijnstiller.
  • Een slechte adem is het gevolg van de fysiologische productie van aceton, een bewijs dat u uw dieet goed volgt. Een mondspray, ongezoet pepermuntje of kauwgom zonder suiker lossen dit probleem op. (Exova)
  • Spierkrampen kunnen veroorzaakt worden door een gebrek aan kalium. Het gebruik van de supplementen zoals voorgeschreven is daarom van belang en vangt ieder mogelijk tekort op. (equisatum)

Wat zijn de contra-indicaties voor een proteinedieet?

Een greep uit het gamma aan proteineproducten:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top